For at starte hvor jeg slap.

  •  Én ting som kan skabe stress, er manglende oplæring og uddannelse.

  • Man ved ikke hvad man skal lave næste dag man møder på arbejde (dårlig planlægning).

  • Dårlig ledelse – manglende støtte – kontakt og tillid.
  • Et højt arbejdstempo
  • Stramme tidsplaner
  • Akkordarbejde
  • Skifteholdsarbejde
  • For meget overarbejde
  • Dårlige kollegaer (gruppedannelse) udelukkelse
  • Mobning
  • Dårlig indstilling (virksomhed ånd) altid negativitet.
  • Utryghed i ansættelse
  • Manglende indflydelse
  • Ringe eller manglende målsætning
  • Ingen eller manglende opfølgning på alle opgaver
  • Ingen informationsmøder om virksomheden opnåede mål samt fremtidsudsigter.

Dette er nogle af tingene, som kan medføre stress. Der vil sidde nogle, som sikkert nu kan komme i tanke om et eller andet, jeg ikke har fået med.


Hvad kan man gøre og hvad bør man gøre.

For mig er det klart, at man skal gøre noget ved problemet, og når man først er nået til den erkendelse, så skal man vide, at dette gøres ikke ved nogle få møder og en indskrivning i en medarbejder håndbog, som en del af firmaets arbejdsmiljø politik, for derefter at sende medarbejderne på en weekend kursus eksempelvis. 

·        For det første - stress skal forebygges ikke behandles.

·        Skaf viden om hvad STREES er, hvilke muligheder der er for information – rådgivning og få evt. lavet en analyse af tilstandene i jeres virksomhed (skulle være unødvendigt at fortælle, at man informerer om dette inden og hvorfor), for at finde ud af omfang – hvilke afdelinger – skift osv. Er problemet størst, husk alle grupper i en virksomhed er med.

Hvad nu, hvordan sikre vi os:

Ting har det med at poppe op, falde til jorden, mellem 2 stole, gå i sig selv, eller på et tidspunkt blive nedprioriteret.

Nøgleordet for succes = KOMUNIKATION

  • Sørg for at skabe et mål, og løbende orienterer om, hvor langt man er nået, hvordan i måler osv.
  • Alle kender vi sikkert udtrykket ” nice to know – need to know” her er det vigtigt man taler med hinanden hele tiden, stopper op engang imellem, og så sige til hinanden, hvad er det som er ”rart at gøre nu – og hvad er vigtigt at gøre nu”
  • Ledelsen skal altid gå foran og vise vejen. De skal have en positiv afsmittende effekt. Det er samarbejde og kommunikation, der er lederens rolle. Desuden skal lederen hele tiden være til stede – svare på spørgsmål – vise vejen og rette misforståelser af vejen, så kursen altid er rigtig.

  • Ingen mennesker er tankelæsere, så det er vigtigt med åbenhed og ærlighed, at man fortæller om selv de mindste ting (de små signaler på stress), og noget som er afgørende vigtig, ingen skal føle sig presset – det er legalt og nødvendigt at være i stand til at sige fra, hvis man har det dårligt med noget.
  • Det med at sige fra, skal være en overordnet beslutning og have accept hele vejen igennem virksomheden. Man skal sige fra, hvis kravene bliver for store, herved påfører man de andre en ekstra arbejdsbyrde i en periode, men kortvarig overarbejde – giver ikke stress, men kan være fremmende, når blot man løser det aktuelle problem.

 

Fremtidens leder:

Jeg mener der stilles større og større krav til lederne. Mange ledere som er i job i dag, har så travlt med at leve op til firmaernes mål og angagerer sig så meget i sit arbejde og bruger så meget tid på at hjælpe andre, så de glemmer sig selv.  Dette giver sig udslag i mange timer på job, måske også uden for arbejdstid, i form af vagt eller planlægning, og man glemmer selv at følge med i egen uddannelse, for alt skal jo bare køre, og planerne skal overholdes.

Løbende uddannelse er vigtig, og man skal besidde menneskelig forståelse og praktisk erfaring er en nødvendighed. En leder skal i højere grad være konsulent i dag, forstået på den måde, at alt er planlagt – styret og samarbejdet fungerer, der er medindflydelse og kompetence til at den enkelte deltager aktiv og selvstændig i opnåelsen af de fastsatte mål.

Når jeg så siger konsulent, så skal en leder have overordnet viden om mekanik – teknik og IT i hans afdeling, styre og trække på den fornødne ekspertise. Hans primære opgave er de bløde værdier.  

Det er et spørgsmål om gensidig tillid og kommunikation – åbenhed og ærlighed, og om at alle er lige for at opnå de fælles mål, og vi respekterer hinanden som mennesker og ikke som medarbejder på forskelligt plan.

1   2   3  

 

Copyright © Yesterdaysfoto.dk