For at starte
hvor jeg slap.
-
Én ting
som kan skabe stress, er
manglende oplæring og
uddannelse.
-
Man ved ikke hvad man skal lave
næste dag man møder på arbejde
(dårlig planlægning).
-
Dårlig
ledelse – manglende støtte –
kontakt og tillid.
-
Et højt
arbejdstempo
-
Stramme tidsplaner
-
Akkordarbejde
-
Skifteholdsarbejde
-
For meget
overarbejde
-
Dårlige
kollegaer (gruppedannelse)
udelukkelse
-
Mobning
-
Dårlig
indstilling (virksomhed ånd)
altid negativitet.
-
Utryghed i
ansættelse
-
Manglende
indflydelse
-
Ringe eller
manglende målsætning
-
Ingen eller
manglende opfølgning på alle
opgaver
-
Ingen
informationsmøder om
virksomheden opnåede mål samt
fremtidsudsigter.
Dette er nogle af tingene, som kan medføre
stress. Der vil sidde nogle, som sikkert nu kan
komme i tanke om et eller andet, jeg ikke har
fået med.
|
|
|
Hvad kan man gøre og hvad bør man gøre.
For mig er det klart, at man
skal gøre noget ved problemet, og når man først er nået til den erkendelse, så
skal man vide, at dette gøres ikke ved nogle få møder og en indskrivning i en
medarbejder håndbog, som en del af firmaets arbejdsmiljø politik, for derefter
at sende medarbejderne på en weekend kursus eksempelvis.
·
For det første - stress skal forebygges ikke behandles.
·
Skaf viden om hvad STREES er, hvilke muligheder der er for
information – rådgivning og få evt. lavet en analyse af tilstandene i jeres
virksomhed (skulle være unødvendigt at fortælle, at man informerer om dette
inden og hvorfor), for at finde ud af omfang – hvilke afdelinger – skift osv. Er
problemet størst, husk alle grupper i en virksomhed er med.
-
Betragt dette som en enkeltstående opgave
man vil satse på og sætte tid og penge af til, en opgave som
aldrig ophører, men bliver lettere hver dag fremover. En
investering, som efter min mening vil kunne betale sig, og jeg
er overbevist om, ville kunne læses som et fald, direkte på
fraværs-statistikkerne, og derved som sorte tal på bundlinien.
-
Når man har taget beslutningen og midlerne
er til dette, så er det afgørende, at man får formidlet
budskabet. At man viser problemstilling (eksempelvis resultatet
af analysen). At man får skabt fælles forståelse for problemet
STRESS, dette ved informationsmøde eller temadag, og jeg mener
det ville være en god ide, at afholde dette uden for fabrikken.
En anden god ide, samtidig med man viser information, at man
samtidig har folk med forstand på problemet til at orienterer
fagligt. Man kunne også benytte en person som har oplevet et
langt sygdomsforløb, berette om hendes/hans oplevelser.
-
Til sidst skal man finde ud af en
handlingsplan, med en plan for hvordan man vil mindske Stress,
hvilke forbyggende tiltag der skal laves, for at det ikke
genopstår. Hvem og hvilke mennesker der overordnet sikrer at
målende bliver nået, men vigtigst af alt, så er det ikke styret
oppefra, dette er en opgave hvor alle er aktører.
Hvad nu, hvordan sikre vi os:
Ting har det med at poppe
op, falde til jorden, mellem 2 stole, gå i sig selv, eller på et tidspunkt blive
nedprioriteret.
Nøgleordet for
succes = KOMUNIKATION
-
Sørg for at
skabe et mål, og løbende
orienterer om, hvor langt man er
nået, hvordan i måler osv.
-
Alle kender vi sikkert udtrykket
” nice to know – need to know”
her er det vigtigt man taler med
hinanden hele tiden, stopper op
engang imellem, og så sige til
hinanden, hvad er det som er
”rart at gøre nu – og hvad er
vigtigt at gøre nu”
-
Ledelsen
skal altid gå foran og vise
vejen. De skal have en positiv
afsmittende effekt. Det er
samarbejde og kommunikation, der
er lederens rolle. Desuden skal
lederen hele tiden være til
stede – svare på spørgsmål –
vise vejen og rette
misforståelser af vejen, så
kursen altid er rigtig.
|
|
-
Ingen
mennesker er tankelæsere, så det
er vigtigt med åbenhed og
ærlighed, at man fortæller om
selv de mindste ting (de små
signaler på stress), og noget
som er afgørende vigtig, ingen
skal føle sig presset – det er
legalt og nødvendigt at være i
stand til at sige fra, hvis man
har det dårligt med noget.
-
Det med at
sige fra, skal være en
overordnet beslutning og have
accept hele vejen igennem
virksomheden. Man skal sige fra,
hvis kravene bliver for store,
herved påfører man de andre en
ekstra arbejdsbyrde i en
periode, men kortvarig
overarbejde – giver ikke stress,
men kan være fremmende, når blot
man løser det aktuelle problem.
|
Fremtidens leder:
Jeg mener der stilles større og større krav til lederne. Mange
ledere som er i job i dag, har så travlt med at leve op til firmaernes mål og
angagerer sig så meget i sit arbejde og bruger så meget tid på at hjælpe andre,
så de glemmer sig selv. Dette giver sig udslag i mange timer på job, måske
også uden for arbejdstid, i form af vagt eller planlægning, og man glemmer selv
at følge med i egen uddannelse, for alt skal jo bare køre, og planerne skal
overholdes.
Løbende uddannelse er
vigtig, og man skal besidde menneskelig forståelse og praktisk erfaring er en
nødvendighed. En leder skal i højere grad være konsulent i dag, forstået på den
måde, at alt er planlagt – styret og samarbejdet fungerer, der er medindflydelse
og kompetence til at den enkelte deltager aktiv og selvstændig i opnåelsen af de
fastsatte mål.
Når jeg så siger konsulent,
så skal en leder have overordnet viden om mekanik – teknik og IT i hans
afdeling, styre og trække på den fornødne ekspertise. Hans primære opgave er de
bløde værdier.
Det er et spørgsmål om
gensidig tillid og kommunikation – åbenhed og ærlighed, og om at alle er lige
for at opnå de fælles mål, og vi respekterer hinanden som mennesker og ikke som
medarbejder på forskelligt plan.
1 2
3
Copyright ©
Yesterdaysfoto.dk